Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dyskusja nad nowelizacją ustawy o zamówieniach publicznych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Lidia Szeląg | 2016-11-03 14:35:49
zamówienia publiczne


Poważniejsza nowelizacja obowiązującej w Austrii ustawy o zamówieniach publicznych każe jeszcze na siebie czekać. Zmiany, które weszły w życie z początkiem marca 2016 r. były jedynie początkiem wcześniej zapowiadanych działań rządu w tym zakresie. Dotyczyły one m.in. obligatoryjnego wprowadzenia w zamówieniach publicznych, dotyczących robót budowlanych od wartości 1 mln euro oraz usług intelektualnych (geistige Dienstleistungen), zasady najlepszego oferenta (Bestbieterprinzip). Zamawiający zobowiązany jest tutaj włączyć do ceny oferty dodatkowo przynajmniej jedno kryterium udzielenia zamówienia.

Przez regulację tą ustawodawca ma nadzieję na lepsze rezultaty – a tym samym pośrednio na zwiększenie możliwości dla firm z regionów. Podchodząc w ten sposób, zamówienia publiczne stają się też bardziej kompleksowe. Związek Gmin Austriackich skarży się jednak, że sam katalog kryteriów, który wypracowała inicjatywa partnera społecznego „Faire Vergaben“, jako przewodnik dla zamawiających usługi budowlane, jest o wiele za obszerny.

W katalogu tym, na ok. 50 stronach, sporządzona została lista przykładowych kryteriów gospodarczych, socjalnych i ekologicznych. Dla przykładu są tam określone specjalistyczne kwalifikacje dla personelu kluczowego (Schlüesselpersonal), środków dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy, ale także rzeczy, które wychodzą niekiedy poza bezpośrednie zdolności wykonawcze przedsiębiorstwa jak np. zatrudnianie uczniów do przyuczenia zawodu albo osób starszych, liczba kilometrów transportu albo chroniące środowisko wyposażenie pojazdów mechanicznych. Katalog zawiera także propozycje, jak kryteria te mogłyby być oceniane i jaką mieć wagę.

Krytycy są zdania, że szczególnie dla małych gmin byłoby to zbyt wielkim obciążeniem. W związku z tymi głosami mają zostać opracowana nowa uproszczona wersja przewodnika, która wg Bernharda Haubenbergera ze związku gmin „na poziomie gmin byłaby bardziej przydatna”. Wypracowywać ją będzie nowa grupa składająca się ze specjalistów pn. inicjatywa partnera społecznego oraz gmin. Z kolei zdaniem przygotowującej obecną wersję katalogu, przodującej kancelarii adwokackiej, mamy tu do czynienia z „kartą dań. Wybiera się z niej coś i nie musimy brać wszystkiego”.

Część prawników jest jednak zdania, że skatalogowanymi kryteriami przeciążeni mogą być nie tylko zamawiający, ale także potencjalni oferenci, szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa. Autorzy projektu odpierają te zarzuty. „Przykładowo w odniesieniu do bezpieczeństwa pracy zleceniodawcy podane są możliwości określonego działania. Zleceniobiorca musi jedynie zaznaczyć, które [z podanych do wyboru punktów] może wypełnić”. Jednak wiele nie da się określić jedynie liczbami jak np. kilometry transportu, które można ustalić poprzez Google Maps. Z uwagi na wiele nieporozumień oraz niewiedzy zainteresowanych planowane jest przeprowadzenie szkoleń dla zamawiających.

Nie wydaje się, aby zmiany zachodzące w austriackim prawie zamówień publicznych miały być przyjazne dla zagranicznych firm. Postawione one zostaną przed koniecznością spełnienia warunków nie będących dotychczas kryteriami (np. liczba kilometrów transportu), a które dodatkowo utrudnią bycie konkurencyjnym oferentem.

WPHI Wieden