Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Koniunktura na „zielone” start-up’y w Austrii.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Lidia Szeląg | 2016-03-24 12:24:04
„zielone” start-up’y


W końcu 2016 r. zostaną wybrane i nagrodzone kwotami po 15 000 euro trzy najlepsze tzw. greenstarter Austrii. Jednak już teraz znana jest najlepsza dziesiątka tych przedsiębiorstw, które zakwalifikowane zostały do ostatniej rundy rywalizacji, za co otrzymują premie po 6000 euro każde.

Inicjatywa austriackiego Funduszu Klimatu i Energii po raz pierwszy przeprowadzona została w ubiegłym roku i już przez ten stosunkowo krótki okres zarysowuje się jasna tendencja uczestniczenia w niej kandydatów z dużej ilości branż. Minister środowiska Andrä Rupprechter chwali, że „dziesiątka premiowanych młodych przedsiębiorstw pokazuje dobitnie jak perspektywiczne gospodarki spełniają się w życiu”. Mówi on o start-upach: ”kreują green jobs, które długofalowo umacniają Austrię jako atrakcyjne miejsca do prowadzenia gospodarki. Ze swoim bogactwem idei greenstarters są doskonałymi przykładami na Bast of Austria, a więc dla najwyższych osiągnięć z Austrii, które poszukiwane są w kraju i za granicą”.

Także Ingmar Höbarth, prezes Funduszu Klimatu i Energii zwraca uwagę na szeroki wachlarz wniosków. „Poprzez Greenstars stwarzamy po raz pierwszy możliwość długofalowego wprowadzenia na rynek zielonych technologii i usług wraz z odpowiednimi ideami biznesowymi”

Zwyciężczynią ubiegłorocznej edycji konkursu była Cornrlia Daniel, inicjatorka zakładowej wspólnoty zakupów fotowoltaiki Tausendundein Dach, której zdaniem „powoli ale systematycznie austriackie przedsiębiorstwa infekowane są wirusem solarnym”. Coraz więcej małych i średnich firm zauważa, że prąd elektryczny, mimo aktualnie niskiej ceny energii, mógłby być produkowany korzystniej od pobieranego z sieci. Ponadto największą część klientów Tausendundein Dach stanowią przedsiębiorstwa rodzinne, nastawiające się na zrównoważony rozwój. Firma w 2015 r. intensywnie pracowała z klientami; ponad 100 podmiotów skorzystało z zaproponowanych bezpłatnych konsultacji (Gratis – Check Gebrauch) i mimo przewlekłych postępowań związanych z uzyskiwaniem pozwoleń, 20 instalacji już zostało uruchomionych. Dalszych 40 znajduje się aktualnie w budowie. Rezultaty te znacząco przerosły oczekiwania młodej firmy, która może pochwalić się inwestycjami przedsiębiorstw w ogniwa fotowoltaiczne o mocy 2 megawatów albo wartości 2 mln euro.

W br. dziesięć firm zakwalifikowanych do drugiej rundy rywalizacji zgrupowane zostały w gremium, którym będzie opiekować się Impact Fub Vienna. Powstałe w trakcie konsultacji plany biznesowe będą oceniane na jesieni. Do ocen mogą też włączać się internauci, których głosy będą brane pod uwagę przy wyborze najlepszych.

Do grupy dziesiątki zakwalifikowanych start-up’ów należą:

- Wohnwagen – opracował mobilną przestrzeń całkowicie uniezależnioną od zewnętrznej infrastruktury,

-Neuschnee – jest pierwszym biologicznym urządzeniem naśnieżającym w świecie,

- Open Strom – produkuje nowatorskie Smart Meter, które pomyślane są przede wszystkim dla odbiorców końcowych,

- Sinnup – chce urzeczywistnić nie używające papieru biuro z technologią bliskiego pola NFC,

- ImagineCargo – jest usługodawcą kurierskim chcącym utworzyć europejską sieć między oferentami tych usług wykonywanymi rowerami.

- Helga – pierwszy austriacki napój z alg,

- Frischfisch – stawia na naturalną chodowlę ryb.

- Hut & Stiel – produkuje grzyby przyprawowe na wywarze kawowym zbieranym z wiedeńskich kawiarni,

- Smart Farm – doradza ekologicznym gospodarstwom rolnym,

- Nahgenuss – portal dystrybucji dla ekologicznych hodowców trzody chlewnej.

WPHI Wiedeń